onsdag 23 maj 2007

HR´s ansvar gällande outnyttjad invandrarkompetens?

För att fortsätta en diskussion som jag och Magnus Dalsvall på HR akuten hade på Sveriges HR förenings HR blogg angående detta ämne

I korthet. Sverige har en stor outnyttjad begåvningsreserv när det gäller de utbildade invandrare vars kompetens inte utnyttjas. Speciellt i ljuset av den stundande generationsväxlingen diskuterades HR´s ansvar att aktivt driva denna debatt

Jag menar att HR funtionen och framför allt vi som bemannar den även har ett politiskt ansvar att driva frågan att få tillgång till ALL arbetskraft som behövs för att täcka luckorna när 40- talisterna går i pension:

Utdrag av mina inlägg i diskussionen på Sveriges HR förenings forum

"Problemet är bland annat väntetiden tror jag. Då våra högutbildade invandrare inte har någon annan möjighet än att gå och slå dank ett par år då de inte får jobba så skapar det en apati och en skepsism mot det svenska samhället. Dessa människor blir då svåra att fånga upp i ett senare skede.Det handlar också om svårigheten att få sin examen korrekt värderad. Jag har exempel på ett vårdbiträde jag arbetade med en gång i tiden som egentligen var läkare. Men hon hade inga möjligheter att praktisera sitt yrke i sverige då hennes läkarexamen inte godkändes här. Vi måste alltså skapa möjlighet för invandrare att direkt få sin examen värderad och möjlighet att arbeta i Sverige när de kommer hit."

"Det bör kunna gå att skapa fungerande system för värdering innan det s.a.s blir kris i bygget, framför allt med tanke på den stora pensionsavgång vi nu står inför och som du nämnde. Där kan vi som HR människor ha möjlighet att påverka även politiskt. Det är viktigt att HR börjar synas även i den offentliga debatten."

Vad tycker ni? Har vi som HR människor även ett politiskt ansvar i denna fråga??

Inga kommentarer: